Sosyal Hizmet Güçlendirme Yaklaşımına Göre Vaka Analizi
1.
SORUN
Aslen
Erzurumlu olan Altındağ/1981 doğumlu ve ailesinin en küçük çocuğu olan G.B.
ailesi ile yaşarken komşularının arıcılığı ile henüz 17 yaşındayken 2002
yılında C.K. ile evlenmiştir. Bu birliktelikten 2002 doğumlu Ö.K. ve 2005
doğumlu B.K. isimli iki çocuk dünyaya gelmiştir. G.B. evliklerinin ilk
dönemlerinde eşinin kahvelerde garsonluk ve seyyar satıcılık yaparak ailenin
ekonomik ihtiyaçlarını karşıladığını ancak ilerleyen dönemde çalışmayı
bırakarak kumar ve alkol alışkanlığı edindiği, kendisine ve çocuklarına şiddet
uyguladığı ve eve gelmediğini bu nedenle boşanma davası açarak 2014 yılında
anlaşmalı olarak boşandıklarını belirtmiştir. Anlaşmaları olarak boşanmaları
nedeni ile eski eşinin nafaka vermediğini ve herhangi bir ekonomik yardımının
olmadığını bu nedenle o dönemde kurumumuzdan ekonomik yardım aldığını
belirtmiştir. Ancak G.B. 2015 yılında eski eşinin kendisi ile barışmak
istediğini annesi ve kardeşlerinin barışmalarını desteklediği için barıştığını
bu süreçte aralarında resmi nikâh yokken üçüncü çocuğuna hamile kaldığını
belirtmiştir. Bu hamileliği eşinin istemediğini bu nedenle evi tek ettiğini
kendisinin de bebeği istememesine rağmen geç öğrendiği için aldıramadığını ve
dünyaya getirmek zorunda kaldığını ifade etmiştir. Bu sürecin ardından
ailesinin kendine destek olmadığı bu yüzden ailesi ile görüşmeyi kestiğini
sözlerine eklemiştir. Kendisi ilkokul mezunu olan G.B. , çocuklardan büyük olan
Ö.K. lise 9.sınıfa devam ederken sınıfta kalmış bunun ardından açık öğretim
lisesi üzerinden eğitimine devam etmeye başladığını söylemiştir. Diğer çocuk
B.K.’nın ise ortaokul 8.sınıfa devam ettiğini ve en küçük çocuk İ.K.’nın okul
öncesi dönemde olduğunu sözlerine eklemiştir. Ailenin yaşadığı ev 2+1 oturma
düzenine sahip olup ısınma biçimi sobalıdır. G.B.’nin ölen kaynanasından kalmış
olan eşyalar eski olmasına rağmen temiz ve düzenlidir. Evde çocukların sosyal
ve psikolojik gelişimine katkı sağlayacak dış uyaran bulunmaktadır. Ailede
herhangi bir sabıka kaydı bulunan birey bulunmamaktadır.
2.
ÇÖZÜM
DEĞERLENDİRME
Ülkemiz gibi ataerkil düzenin hakim olduğu ve
kadınların genelde ekonomik açıdan bir erkeğe bağlı olarak yaşadığı ülkelerde
evlenmeden önce babaya olan ekonomik bağımlılık evlilikle birlikte eşe karşı
bir ekonomik bağımlılığa dönüşebilmektedir. Bu gibi durumlarda boşanma süreci
özellikle kadınlar adına bu ekonomik bağımlılıktan kaynaklı olarak daha fazla
sorunla karşı karşıya kalma anlamına gelebilmektedir. Herhangi bir ekonomik
geliri bulunmayan kadın hem çocukların ebeveynlik ihtiyaçlarını karşılamak hem
de bir evin bütün ihtiyaçlarını tek başına gidermek zorunda kalmaktadır. Bu
vakada da G.B. kumar ve alkol bağımlısı olan eşinden ayrılmasının ardından
ekonomik olarak yoksun duruma düşmüş ayrıca çocuklarının bakımını tek başına
üstlenmek zorunda kalmıştır. Çeşitli sosyal yardımlar ve kurumumuz tarafından
sağlanan sosyal ve ekonomik destek bu sorunlar karşısında G.B.’ nin
güçlenmesine ve ayakta durmasına destek olarak çocuklara karşı ebeveynlik
sorumluluklarını yerine getirmesine katkı sağlamış ve çocukların korumaya
muhtaç çocuk durumuna düşmelerini engellemiştir. G.B.’nin çocuklarının
eğitimlerini önemsediği bu konuda elinden geleni yaptığı, çocukların
eğitimlerine devam ettikleri ve ihtiyaçlarının anneleri tarafından doğru
şekilde karşılandığı görülmüştür. Ancak annenin çabalarına rağmen büyük çocuk
Ö.K. örgün eğitimde başarısız olmuş ve eğitimine açık liseden devam etmektedir.
Yapılan görüşmede görülmüştür ki anne G.B. bu
zorlayıcı boşanma sürecini başarı ile atlatarak ayakta kalmayı başarmış,
çocuklarının ihtiyaçlarını karşılamada güçlük çekse de kendisine sağlanan
sosyal ve ekonomik destek sayesinde ebeveynlik becerilerini yerine
getirebilmiştir. Her ne kadar büyük çocuğun eğitim hayatı başarısız olsa da
annenin çocuklarının eğitimlerine de devam etmelerini istiyor oluşu diğer iki
kardeş için umut vericidir. Vaka incelendiğinde tipik bir sosyal ve ekonomik
destek vakası gibi görünse de sosyal hizmetin her bireyin biricik olduğu ve
kendi değerleri içerisinde ele alınması ilkesinden yola çıkarak bu vaka
çözümlenmelidir. Bu vakada müracaatçı G.B.’nin gözlemlenen güçlü yönleri
boşanma sürecini atlatabilmiş ve kendi ayakları üzerinde durmuş olmasıyla
birlikte bu sürecin ardından çocuklarına karşı olan ebeveynlik sorumluluklarını
yerine getirmiş ve onların ortaya çıkan ihtiyaçlarını karşılamış olmasıdır. Bu
güçlü yönleri üzerinden müracaatçının desteklenmesi şu an karşı karşıya olduğu
en büyük sorun olan yoksulluk sorununu aşması konusunda önemlidir. Bu konuda
müracaatçı ile birlikte çalışarak boşanma sürecinin ardından ortaya çıkan
psikolojik ve sosyal sorunları nasıl atlattığını bunlar karşısında ne gibi
savunma mekanizmaları geliştirdiğini ele alabilir ve şu an yaşadığı ekonomik
yoksunluk karşısında bu savunma mekanizmalarından nasıl yararlanabileceği
konusunda destekleyici olabiliriz. Ancak bu konuda yönlendirici değil daha çok
yöntemleri sunan ve seçimleri müracaatçıya bırakan olmalıyız. Bununla birlikte
sunulan yöntemler genel olarak anne ve çocuklardan oluşan aile sisteminin
ekonomik bağımsızlıklarını kazanmaları üzerine olmalıdır. Ayrıca müracaatçının
çocuklarına karşı gösterdiği ilgi, onların ortaya çıkan ihtiyaçlarını
karşılaması ve iki ebeveynin yerine getirmesi gereken sorumlulukları tek başına
yerine getirmesi onun diğer güçlü önü olmasıyla birlikte ailede çocuklarının
sosyal ve psikolojik gelişimlerinin doğru şekilde gerçekleşmesi için önemlidir.
Ancak büyük çocuk Ö.K.’nın örgün eğitime devam etmiyor oluşu çocuklarına karşı
ilgisi müracaatçının güçlü yanı olsa da daha fazla ön plana çıkarılarak
desteklenmesi gerektiği göstermektedir. Özellikle ailede diğer kardeşler İ. ve
B. ‘nin eğitimlerini doğru şekilde alabilmeleri ve bütün çocuklarının
gelişimlerini doğru şekilde gerçekleştirebilmeleri açısından G.B.’nin bu güçlü
yönünün geliştirilmesi önemlidir.
PLANLAMA
Bu sorunlara yönelik;
Anne ve çocuklardan oluşan ailede evde düzenli bir
gelir getiren bireyin bulunmaması nedeni ile alt toplumsal sosyal ve ekonomik
düzeyde yaşamlarını sürdürmektedirler. Boşanma sürecinin ardından aile içinde
ortaya çıkan ekonomik krizi atlatmaları için aile ekonomik olarak
desteklenmiştir. Bu desteğin ardından aile krizi atlatmış ancak halen ekonomik
yoksunluk yaşamaktadır. Bununla birlikte çocuklardan büyük olan Ö.K.’nın örgün
eğitime devam etmiyor oluşu önemli bir sorundur. Liseyi açık öğretimden
bitirmesinin ardından üniversite okuması konusunda desteklenebilir. Ayrıca
ikisi ergenlik döneminde biri çocukluk döneminde bulunan üç çocuğun olması
anneyi yıpratabilecek bir durum olmasından dolayı bu konuda da annenin
bilgilendirilmesi ve desteklenmesi de gerekmektedir. Bu konuda çocuklarla
görüşülerek onlarda desteklenebilir.
Mikro: Şu anda alt toplumsal sosyal ve ekonomik
düzeyde yaşamakta olan ailede düzenli bir gelir getirebilecek herhangi bir
birey bulunmamaktadır. Bu nedenle kurumumuz tarafından sağlanan Sosyal ve
Ekonomik Destek hizmeti devam ettirilebilir. Bununla birlikte ikisi ergenlik
döneminde biri çocukluk döneminde bulunan çocuklar için anne ebeveynlik
becerilerini geliştirmek konusunda desteklenebilir. Ayrıca hangi davranış
biçimlerini sergilemesi gerektiği konusunda bilgilendirilebilir. Bunlara ek
olarak büyük çocuğun örgün eğitime devam etmeyişinin diğer çocuklara olumsuz
örnek oluşturmamsı ve eğitimleri düzenli devam etmelerini sağlamak için eğitim
tedbiri kararı alınarak durumları takip edilebilir.
Mezzo: Çocuklarının ebeveynlik ihtiyaçlarını tek
başına sağlayan annelere yönelik olarak ebeveyn ve çocuk iletişimi konusunda
bilgilendirici çalışmalar yapılabilir. Ayrıca Altındağ bölgesinin temel sorunu
olan işsizlik konusunda kadınlara istihdam alanları oluşturulabilir. Ayrıca bu
tür özellikleri taşıyan ailelere bu konularda güçlendirme çalışmaları
yapılabilir.
Makro: Kanun koyucular ve yöneticiler tarafından
ülke genelinde boşanma yaşanan ailelere yönelik olarak ekonomik desteklerin yanı
sıra sosyal ve psikolojik destekler sağlanabilir. Özellikle eğitim seviyesi
düşük kadınların çok daha fazla zorlukla karşı karşıya kalmasının olası olduğu
düşünüldüğünde sağlanacak desteklerin çok yararlı olacağı anlaşılabilir. Ayrıca
bu ailelerde yetişen çocukların gelecekte ülkelerine daha fazla katkı
sağlamalarının yanı sıra sosyal ve ekonomik refah düzeylerini arttırmaları
sağlanabilir.
Hocam, yazınız güçlendirme yaklaşımı daha iyi kavramam konusunda yardımcı anacak daha spesifik bir örnek olsaydı daha yararlı olabilirdi.
YanıtlaSilYorumunuz için teşekkürler. Spesifik vaka konusunda bir örnek verebilir misiniz ?
Sil